ببینید | تعهد به ایران

شاهنامه استوارترین ستون زبان و ادب فارسی و بزرگ‌ترین شاخص هویت و ملیت ایرانی است.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۹۶
تعداد بازدید : 23

در روزگاری که واژه پرمفهوم «استاد» به راحتی برای هر فرد، با هر میزان سواد و آگاهی به کار برده می‌شود، جلال خالقی مطلق به حق یکی از چهره‌های ماندگاری‌ست که خدمات بی‌بدیلی را در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین ارائه کرده‌ و لقب استادی به تمامی برازنده ایشان است.

استاد خالقی به عنوان بزرگترین شاهنامه‌پژوه تمامی ادوار زبان و ادبیات فارسی شناخته می‌شود که عمر خویش را در راه تصحیح شاهنامه صرف کرده است. همانند فردوسی که بیش از 30 سال از عمر خویش را به سرایش شاهنامه اختصاص داد و در این راه سختی‌های فراوانی کشید، استاد خالقی نیز نزدیک به 36 سال را صرف تصحیح شاهنامه کرده است.

ایشان علاوه بر تصحیح شاهنامه، کتاب‌ها و جستارهای بسیاری در مورد این مهم‌ترین ادبی زبان فارسی نیز به رشته تحریر درآورده و در آثار مکتوب گروهی بسیاری نقش پررنگی ایفا کرده است.

استاد پیش از آغاز تصحیح شاهنامه حدود 10 سال نسخه‌های موجود از شاهنامه در سراسر جهان را مورد بررسی قرار دادند. در ابتدا 50 نسخه را بررسی کرده و از میان آنها 15 نسخه را انتخاب و در کار خود از آنها استفاده کرده است.

استاد در مراسم رونمایی شاهنامه مصحح خالقی مطلق درباره دشواری کارش گفت: «در طی این سال‌ها روزی 10 ساعت کار کردم، ولی نه هفته‌ای پنج روز، بلکه 10 ساعت هفته‌ای هفت روز، یعنی شنبه و آدینه و عید و عزا همیشه در کار بودم و طبیعی است که این کار مدام، خستگی و بیماری می‌آورد و بعضی محرومیت‌ها را به دنبال خواهد داشت. بزرگ‌ترین محرومیت در میان خانواده زیستن و خانواده را ندیدن بود. بزرگ‌ترین محرومیت این بود که بزرگ شدن بچه‌ها را ندیدم. ولی با همه این احوال، این سال‌ها برایم سال‌های لذت هم بود.»

•  جلال خالقی مطلق متولد ۲۰ شهریور۱۳۱۶ در تهران است.
•  استاد خالقی در سال 1348 کار تصحیح شاهنامه را آغاز کردند.
•  در سال 1386 از نسخه شاهنامه مصحح خالقی مطلق رونمایی شد.
•  خالقی مطلق ۳۵ سال در دانشگاه هامبورگ آلمان به تدریس زبان فارسی و فرهنگ ایران پرداخت.
•  65 مقاله دانشنامه ایرانیکا توسط خالقی مطلق نوشته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها